Ny termin, nya tag!

Det har gått ett halvår sedan mitt förra inlägg. Man hinner ju inte blogga när man jobbar. Man hinner inte blogga när man är föräldraledig heller. Men nu måste jag lämna en liten statusrapport.

Jag ska under hösten försöka ”flippa klassrummet” i de flesta av mina kurser. Utifrån de tekniska verktygen presenterar jag här hur jag tänker mig att det i grova drag kan funka:

Youtube: Där lägger jag upp mina genomgångar som jag spelat in. Utifrån andras erfarenheter är mina förhoppningar att det ska frigöra tid från lektionerna samt ge eleverna möjlighet att pausa, snabbspola eller repetera så mycket de vill efter deras individuella förutsättningar.

Explain Everything på iPad: Kanske att jag spelar in en del genomgångar där, om jag känner att det blir smidigare eller har andra fördelar gentemot att filma penna och papper.

Socrative: Använder jag för att stämma av med eleverna vad de har förstått av genomgångar de sett, samt som diskussionsunderlag när det kan åskådliggöra vad klassen tror och tänker.

Khan Academy: Kommer att utgöra stommen i övningen av matematiska procedurer. Jag vill att eleverna ska plöja mattebok så lite som möjligt, och hoppas dessutom frigöra ytterligare lite tid samt få bättre koll på deras framsteg. Övriga förmågor som ska utvecklas i mattekurserna ska vi öva genom större uppgifter som eleverna får lösa muntligt eller redovisa skriftligt. Prov behöver jag kanske inte ha i samma utsträckning och med samma upplägg som tidigare, eftersom jag via Khan (direkt i handen med iPad) kan hålla koll på att de faktiskt har koll på de grundläggande momenten. Alla tråkiga ”Addera bråken”- eller ”Lös ekvationen”-uppgifter kan jag hoppa över på proven och i stället ge bredare och mer kvalitativa uppgifter.

Desmos Graphing Calculator (webb-baserad) eller Free Graphing Calculator (app) kommer jag antagligen att använda för att rita grafer om/när det behövs.

Facebook: Där har jag skapat en sida (se länken) som eleverna kan gilla om de vill få uppdateringar och information från mig. Sidan är offentlig så att informationen går att komma åt även för föräldrar och elever som inte ”gillar” sidan eller ens har Facebook. Där kan också modiga elever be om hjälp offentligt, kanske till nytta även för andra, medan de som hellre ställer sina frågor mellan fyra ögon kan skicka privata meddelanden. Med Facebook når jag eleverna där de är, mejl använder de ju sällan, och med en sida behöver jag inte alls blanda in min privata profil, kan bara se det som eleverna delar offentligt men får uppdateringar utan att behöva logga in på ett separat konto.

Codecademy: Använder jag i kursen Webbutveckling 1 för att eleverna – och jag – ska lära oss HTML, CSS och Javascript. Övrigt vi lär oss i kursen kommer vi antagligen att publicera på en webbplats som vi hjälps åt med att bygga (utifrån WordPress, tror jag).

Sedan är jag osäker på om jag behöver någon sajt typ Google Sites eller WordPress för att strukturera upp det hela, eller om Facebooksidan och Youtubekanalen kan räcka. Jag får väl se om behov uppstår.

Detta är de tänkta ramarna för mitt läsår. Bakom detta upplägg finns mängder av pedagogiska funderingar, men det var visst mycket lättare att blogga konkret teknik än att sätta ord på mina tankar. Det får jag försöka hinna en annan gång.

2 kommentarer

Lämna en kommentar